Nieuws

deel dit nieuwsbericht:

Knack blaast 50 kaarsjes uit

Het is vandaag exact vijftig jaar geleden dat het eerste nummer van Knack verscheen, op 18 februari 1971 om precies te zijn. Deze week verschijnt dan ook een dubbeldik jubileumnummer vol verhalen en interviews met enkele bevoorrechte getuigen – zoals voormalige en huidige medewerkers – over de betekenis van dit wekelijks nieuwsmagazine, vroeger en nu. Knack is al een halve eeuw lang een gezaghebbende stem in Vlaanderen. Het nieuwsmagazine zelf bereikt vandaag 864.000 lezers en surfers (volgens de meest recente CIM-studie, bereik Total Brand), Weekend Knack haalt er 442.000, Focus Knack 278.000.

Uit het interview met Rik De Nolf (Voorzitter Raad van Bestuur Roularta Media Group), samen met zijn ouders en Roularta-stichters Willy De Nolf en Marie-Thérèse De Clerck, de bedenker van Knack:

“Ik was al bij Knack voor Knack er was. Eind jaren 1960, in mijn tweede of derde jaar rechten, zijn mijn ouders en ik beginnen na te denken over een Vlaams nieuwsmagazine. We bestudeerden ElsevierDer Spiegel en L’Express intensief, en ik trok een week naar Amerika op studiereis bij Newsweek. In mijn vijfde jaar rechten, in 1971, lanceerden we Knack. Toen ik een jaar later mijn legerdienst deed, moest ik voor Defensie de persoverzichten maken. Om 5 uur vertrok ik in Roeselare, om 6 uur was ik op het kabinet voor het persoverzicht en om 8 uur was ik op de redactie. De eerste Knacks zijn gemaakt zonder echte Knack-redactie. Jan Moriaux, pater franciscaan en pas afgestudeerd in de journalistiek in Utrecht, heeft samen met jonge redacteurs en freelancers voor Knack gezorgd in de pionierstijd. Toen was enkel duidelijk wat we wilden: een kwalitatief, onafhankelijk en relevant nieuwsmagazine. Na een goed jaar, met Frans Verleyen als hoofdredacteur en sterke figuren zoals Johan Struye, Frank De Moor, Johan en Karel Anthierens, Lode Willems… begon Knack snel te groeien. Vanwaar die opmerkelijke naam? De man die we hadden gevraagd de lay-out te ontwerpen had inspiratie gevonden in de film The Knack… and How to Get it van Richard Lester. ‘The Knack’ betekent zoveel als de truc om iets op te lossen, een zekere handigheid. Knack klonk en oogde fris en scherp en duwde flauwere opties als Inzicht weg.”

Knack is sinds het seizoen 1975-1976 shirtsponsor van het huidige Knack Volley Roeselare (toen nog The Jets Roeselare). Vanaf het seizoen 1978-1979 werd Knack naamsponsor, een sterk engagement dat tot op heden steeds werd verlengd. Rik De Nolf zetelt binnen de organisatie van Knack Volley Roeselare binnen de Raad van Advies. Zoon Francis De Nolf is als voorzitter van de Raad van Bestuur tevens de huidige voorzitter van de club (sinds 1 juli 2014). Knack, net als Knack Volley Roeselare, inspireert zich al vele jaren aan ONE TEAM ONE FAMILY met zijn Family Pack Knack + Weekend Knack + Focus Knack.

Knack Volley Roeselare is dan ook héél trots op dit 50-jarig jubileum van hun trouwste sponsor die er mee voor zorgde dat een provinciale volleybalclub kon uitgroeien tot een vaste waarde binnen de Belgische en Europese volleybalwereld. De voorbije 39 jaar (in Liga A sinds het seizoen ’82-‘83) zijn een duidelijke illustratie van dit constante niveau, een gevolg van een doorgedreven professionele aanpak die de club in al zijn geledingen kenmerkt sinds begin de jaren negentig. In de loop van de jaren maakte de nostalgie naar de pionierstijd plaats voor de zakelijke nuchterheid van de moderne bedrijfswereld. Met succes want in de Roeselaarse prijzenkast prijken ondertussen 11 landstitels, 13 nationale bekers en 9 supercups. Europees staan er 234 wedstrijden op de teller waaronder 143 wedstrijden in de Champions League, 5 Europese Final Fours en één Europese Beker als winnaar van de Top Teams Cup in 2002, nog steeds een unicum in het Belgisch mannenvolleybal.

eejo 17/02/2021

onze nieuwsbrief

Het is niet onze ambitie om je mailbox te overladen met nutteloze mails maar om je op de hoogte te houden van de belangrijkste gebeurtenissen in onze club.
Wil jij als eerste de nieuwtjes weten? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.